• Strona główna
  • Polecamy
  • Kontakt
Subskrybuj: Artykuły
  • MALARZEMalarze - sławni, znani i wielcy malarze
  • OBRAZYZnane obrazy - interpretacja, analiza i opis obrazu
  • TECHNIKI MALARSKIEMalowanie obrazów i techniki malowania
  • TECHNIKI RYSUNKOWERysowanie i techniki rysowania
  • WIADOMOŚCIWernisaże, wystawy i aukcje obrazów
Magazyn Sztuki Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.

Futuryzm


Futuryzm to nie tylko powstały w początkach XX wieku kierunek w sztuce. Futuryzm to cała ideologia, radykalny i rewolucyjny pogląd na świat. Pojawił się nagle we Włoszech, gdy poeta Filippo Tommaso Marinetti ogłosił swój manifest poezji futurystycznej, w którym stwierdził, że „ryczący samochód, który zdaje się pędzić po taśmie karabinu maszynowego, jest piękniejszy od Nike z Samotraki”.

Rok później, w 1910 roku grupa malarzy – Boccioni, Carrà, Russolo, Balla i Severini – opublikowała swoje własne: Manifest Malarzy Futurystów oraz Manifest Techniczny Malarstwa Futurystycznego.

Futuryzm w malastwie

Umberto Boccioni, Modern Idol, 1911

Futuryści ukazywali przedmioty, ujęte w poszczególnych fazach gwałtownego ruchu, rozbite. Jak sami twierdzili, ukazywali oni nie moment dynamizmu, ale odczucie dynamiczne, według którego „koń w biegu ma nie cztery nogi, lecz dwadzieścia, a ruchy ich są trójkątne”. Sprzeciwiali się tradycji, szczególnie antycznej i ogólnie przyjętym zasadom estetycznym. Chcieli odrzucić naśladownictwo i eksploatowane wcześniej tematy. Fascynowały ich nowoczesność, technika, zmienność, symultanizm, dynamika, ruch. Popierali militaryzm, walkę, anarchię.

Początkowo futuryści stosowali bardzo wąską gamę barw, obejmującą brązy, ugry i zielenie. Z czasem zaczęli używać także innych, czystych, nasyconych kolorów.

Schyłek futuryzmu nastał na początku lat dwudziestych, ale jego wpływy są nadal widoczne w sztuce.

Futuryzm w malarstwie

Carlo Carra, Czerwony jeździec, 1913

Najważniejsi przedstawiciele futuryzmu w malarstwie:

  • Umberto Boccioni („Stany duszy”, 1911; „Symultaniczny widok z okna”, 1912)

Umberto Boccioni był jednym z głównych teoretyków futuryzmu i współautorem I Manifestu Malarzy Futurystów oraz Manifestu Technicznego Malarstwa Futurystycznego (1910 rok).

  • Gino Severini („Autobus”, 1912; „Ekspansja sferyczna światła”, 1914)

Gino Severini był współautorem I Manifestu Malarzy Futurystów oraz Manifestu Technicznego Malarstwa Futurystycznego (1910 rok). Severini realizował założenia futuryzmu głównie poprzez malowanie tancerek w ruchu.

  • Giacomo Balla („Dynamizm psa na smyczy”, 1912; „Szybkość samochodu”, 1912)

Giacomo Balla był współautorem I Manifestu Malarzy Futurystów oraz Manifestu Technicznego Malarstwa Futurystycznego (1910 rok). Interesowało go głównie obrazowanie wpływu światła i ruchu na postrzeganie świata.

  • Carlo Carrà („Co powiedział mi tramwaj, 1910; „Rytm przedmiotów”, 1911)

Carlo Carrà był współautorem I Manifestu Malarzy Futurystów oraz Manifestu Technicznego Malarstwa Futurystycznego (1910 rok). Po 1915 roku Carrà odszedł od futuryzmu i zajął się malarstwem metafizycznym.

  • Luigi Russolo („Plastyczny obraz poruszającej się kobiety”, 1911; „Samochód wyścigowy”, 1913)

Luigi Russolo zajmował się malarstwem, scenografią i muzyką. Był współautorem I Manifestu Malarzy Futurystów oraz Manifestu Technicznego Malarstwa Futurystycznego (1910 rok). Jest uważany za jednego z prekursorów muzyki elektronicznej.

0 komentarzy

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię!



Odpowiedz


Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

  1. Imię

    E-mail

    Strona www

    Komentarz

    • Andy Warhol Hans Memling Aleksander Gierymski Mark Rothko martwa natura Vincent van Gogh Auguste Renoir malarstwo amerykańskie Roy Lichtenstein malarstwo rodzajowe malarstwo holenderskie malarstwo polskie malarstwo włoskie Michał Anioł pejzaż Francisco Goya Jan Matejko Gustav Klimt Jakub Słomkowski malarstwo historyczne Rembrandt Pablo Picasso malarstwo hiszpańskie portret malarstwo religijne Wassily Kandinsky Leonardo da Vinci Józef Mehoffer Salvador Dali malarstwo francuskie
    • – HISTORIA MALARSTWA –
    • ~ Archiwum ~
    • Abstrakcjonizm
    • Akademizm
    • Dadaizm
    • Ekspresjonizm
    • Formizm
    • Fowizm
    • Futuryzm
    • Gotyk
    • Hard-edge painting
    • Hiperrealizm
    • Iluzjonizm
    • Impresjonizm
    • Kapizm
    • Konceptualizm
    • Konstruktywizm
    • Kubizm
    • Malarstwo barokowe
    • Malarstwo figuratywne
    • Malarstwo klasycystyczne
    • Malarstwo renesansowe
    • Malarstwo romantyczne
    • Malarstwo współczesne
    • Manieryzm
    • Minimalizm
    • Orfizm
    • Pop-art
    • Postimpresjonizm
    • Prymitywizm
    • Realizm
    • Rokoko
    • Secesja
    • Spacjalizm
    • Surrealizm
    • Symbolizm
    • KONKURSY
    • MALARZE
      • Abstrakcjoniści
      • Akademiści
      • Dadaiści
      • Ekspresjoniści
      • Formiści
      • Fowiści
      • Futuryści
      • Impresjoniści
      • Inni malarze
      • Konceptualiści
      • Konstruktywiści
      • Kubiści
      • Malarze baroku
      • Malarze figuratywizmu
      • Malarze gotyccy
      • Malarze klasycystyczni
      • Malarze orfizmu
      • Malarze pop-artu
      • Malarze renesansu
      • Malarze rokoko
      • Malarze romantyczni
      • Malarze secesyjni
      • Malarze współcześni
      • Manieryści
      • Postimpresjoniści
      • Prymitywiści
      • Realiści
      • Surrealiści
      • Symboliści
    • OBRAZY
    • POLECAMY
    • TECHNIKI MALARSKIE
    • TECHNIKI RYSUNKOWE
    • WIADOMOŚCI
© 2021 Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl - Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.
Oprawa graficzna:WooThemes - Premium WordPress Themes