Podstawy sztuki klasycznej, jej koncepcja piękna, zasady kompozycji, wypracowane zostały w Antyku, w Starożytnej Grecji. Obrazują je dzieła Myrona, Polikleta czy Fidiasza. Wskrzeszenie myśli antycznej nastąpiło w renesansie, w sztuce Leonarda da Vinci czy Rafaela. Następnie, w XVII wieku, do idei antycznych powrócili artyści angielscy i francuscy.
Klasycyzm trwał od około 1750 do około 1800 roku. W malarstwie ceniono szczególnie rysunek. Plamy barwne stosowano z umiarem, unikano kontrastów. Wygładzano płótna, by nie było widać śladów pędzla. Często przedstawiano umoralniające, pouczające sceny, wywodzące się z historii starożytnej i mitologii. Malowano także liczne portrety. Do ulubionych zabiegów artystów klasycystycznych zaliczyć można idealizację, obiektywizację i heroizację.
W Polsce okres klasycyzmu przypadł na szczególne czasy upadku i rozbiorów. Dlatego też ówczesne malarstwo przyjęło sobie za cel podtrzymywanie ducha narodowego, głównie poprzez ukazywanie ważnych scen historycznych, związanych z polskim umiłowaniem wolności.
Znani przedstawiciele malarstwa klasycystycznego to:
- Jacques-Louis David („Przysięga Horacjuszy”, 1784; „Śmierć Sokratesa”, 1787)
Był on nie tylko malarzem, projektantem wnętrz i mody, ale także człowiekiem niezwykle zaangażowanym politycznie. W czasie Wielkiej Rewolucji Francuskiej był on prawą ręką Robespierre’a, później zaś nadwornym malarzem Napoleona. Jego prace były wzniosłe, miały umoralniający charakter. Używał bardzo ciepłych, stonowanych kolorów. Unikał kontrastów.
- Jean Auguste Dominique Ingres („Edyp i Sfinks”, 1808; „Apoteoza Homera”, 1827)
Ingres był uczniem Davida. Znany był przede wszystkim z portretów i aktów. Poza nimi interesowały go głównie sceny historyczne i mitologiczne. Twierdził, że największym uwielbieniem darzy Fidiasza, Rafaela i Naturę. W przeciwieństwie do swojego nauczyciela, nie angażował się z życie polityczne i społeczne.
- Marcello Bacciarelli („Portret Stanisława Augusta”, 1786; „Nadanie Konstytucji Księstwu Warszawskiemu przez Napoleona”, 1811)
Był nadwornym malarzem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. W jego pracach widać silne wpływy baroku i rokoka. Malował polskie sceny historyczne.
- Bernardo Belotto (Canaletto) („Ulica Miodowa”, 1777; „Pałac Błękitny”, 1779)
Był nadwornym malarzem Stanisława Augusta Poniatowskiego. Malował przede wszystkim z fotograficzną dokładnością miejskie pejzaże (Wenecji, Drezna, Wiednia, Monachium i oczywiście Warszawy).
- Jean Pierre Norblin de la Gourdaine („Targ na Pradze”, 1791; „Wieszanie zdrajców na Rynku Starego Miasta w Warszawie”, 1794)
Początkowo pracował on dla rodziny Czartoryskich, z czasem jednak zdołał się usamodzielnić. Jego prace wskazują na inspiracje Rembrandtem oraz stylem rokokowym. Malował scenki rodzajowe, alegoryczne oraz polskie sceny historyczne.
29 września, 2011 w 11:15 pm
Swietna strona, właśnie takiej szukałam.Jasno, przejrzyście o malarstwie, artystach.
14 października, 2012 w 6:36 pm
Przepraszam,ale tutaj prawie nic nie ma…klasycyzm jest bardziej obszerny nawet jeśli ktoś nie chcę wgłębiać się w jego świat a poznać go pobieżnie…
30 maja, 2013 w 11:42 am
Nareszcie to co szukam
6 lipca, 2013 w 4:56 pm
Joanno, w księgarniach są obszerne książki na temat klasycyzmu. W internecie raczej nie ma obszernych informacji…
5 grudnia, 2013 w 5:29 pm
Jest to czego
szukałam
18 maja, 2014 w 4:01 pm
No i wreszcie znalazłam. Prosto, jasno czytelnie, najważniejsze informacje. Super!!!
27 października, 2015 w 5:51 pm
Fajna stronka, naprawdę polecam 🙂
15 grudnia, 2016 w 7:37 pm
Szukam grafiki sztuki klasycyzmu i nic nie ma w tym internecie !
15 marca, 2017 w 9:13 am
eluwa super stronka polecam ;]
15 czerwca, 2019 w 8:34 pm
Mimo iż informacje zawarte są dość konkretne to uważam że jak na portal zajmujący się sztuką artykuł jest dość biednie potraktowany. Klasycyzm jest bardzo istotną epoką w historii ludzkości. To czas rewolucji, rozbiorów i krwawych bitew. to okres wielkich zmian. Sztuka tego okresu miała określone tematy ustawione w hierarchii. nie mylmy też klasycyzmu z renesansem. Są to dwie różne epoki.