• Strona główna
  • Polecamy
  • Kontakt
Subskrybuj: Artykuły
  • MALARZEMalarze - sławni, znani i wielcy malarze
  • OBRAZYZnane obrazy - interpretacja, analiza i opis obrazu
  • TECHNIKI MALARSKIEMalowanie obrazów i techniki malowania
  • TECHNIKI RYSUNKOWERysowanie i techniki rysowania
  • WIADOMOŚCIWernisaże, wystawy i aukcje obrazów
Magazyn Sztuki Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.

Hiperrealizm


Hiperrealizm (fotorealizm, nowy realizm) narodził się w drugiej połowie XX wieku w Stanach Zjednoczonych i przez kilka lat budził zainteresowanie zarówno widzów, jak i krytyków. Powstał on jako następstwo pop-artu i opozycja do ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Obrazy hiperrealistów pojawiły się po raz pierwszy w 1970 roku na wystawie w Wenecji, a dwa lata później odniosły one duży sukces na wystawie „Documenta 5” w Kassel w RFN.

Hiperrealiści postawili sobie za cel odzwierciedlanie elementów rzeczywistości z fotograficzną precyzją i właśnie przy użyciu fotografii jako punktu wyjścia. Także i wcześniejsze nurty w malarstwie wykorzystywały fotografię jako materiał pomocniczy i inspirację. Żaden z nich jednak nie posunął się tak daleko w radykalizacji tego przedsięwzięcia. Hiperrealizm nie dopuszcza bowiem żadnej twórczej ingerencji artysty. Wymaga natomiast ogromnej sprawności technicznej i precyzji.

Hiperrealizm

Richard Estes, Śródmieście, 1978

Hiperrealiści robili zdjęcia codziennym, często sprawiającym wrażenie przypadkowych, przedmiotom i sytuacjom. Interesowała ich także, odkryta przez futurystów, równoczesność zdarzeń. Obiektami fotograficznymi czynili więc wystawy sklepowe, karoserie i zderzaki samochodów, odbicia w szybach, a także zdjęcia paszportowe, etc. Następnie rzutowali oni fotografię na płótno przy pomocy specjalnego urządzenia zwanego epidiaskopem (rodzaj projektora) oraz precyzyjnie i obiektywnie odwzorowywali zdjęcie na płótnie.

Do malowania hiperrealiści wybierali najczęściej farby pozwalające na maksymalną precyzję – farby olejne, farby akrylowe i żywice syntetyczne.

Malarstwo hiperrealistyczne stanowiło swego rodzaju rękawicę rzuconą przez człowieka maszynie. To właśnie mechaniczność, odtwórczość i bezosobowość pracy zarzucali hiperrealistom ich oponenci.

Główne założenia hiperrealizmu:

  • wzorem dla pracy malarskiej jest zawsze zdjęcie lub diapozytyw,
  • wzór fotograficzny przenoszony jest na płótno drogą projekcji,
  • obiekty przedstawiane na obrazie stanowią dosłowne, precyzyjne odtworzenie rzeczywistych przedmiotów,
  • tematy pochodzą wprost z otaczającej malarza rzeczywistości,
  • prace pozbawione są wpływu cech artysty, jego osobowości i indywidualności,
  • fotografia przestaje być tylko inspiracją i pełni rolę, nieodłącznego i świadomie wybranego w procesie tworzenia, elementu.

Główni przedstawiciele hiperrealizmu w malarstwie:

  • Richard Estes („Bez tytułu”, 1967; „Drugstore”, 1970; „Przyczepa mieszkalna”, 1970),
  • Don Eddy („Cmentarz wraków”, 1971, „Nowe buty dla H”, 1973-74),
  • Claudio Bravo („Adam”),
  • Chuck Close („Kent”, 1970; „Leslie”, 1973),
  • Audrey Flack („Crayola”, 1972-73; „Chanel”, 1974),
  • Denis Peterson („FootAction”, „Whipping Post Lane”).

1 komentarz

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię!



  1. Zobacz moją stronę

    14 grudnia 2012

    Link bezpośedni

    Michal napisał(a):


    Polecam też hiperrealistyczne ilustracje malowane na dłoniach i ciele przez włoskiego artyste Guido Daniele:
    http://www.design-blog.pl/14/12/2012/guido-daniele-hiperrealistyczne-ilustracje/



Odpowiedz


Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

  1. Imię

    E-mail

    Strona www

    Komentarz

    • malarstwo polskie Pablo Picasso Mark Rothko Jakub Słomkowski malarstwo holenderskie Rembrandt martwa natura Roy Lichtenstein Francisco Goya malarstwo włoskie Michał Anioł Hans Memling Gustav Klimt pejzaż malarstwo amerykańskie malarstwo hiszpańskie portret Auguste Renoir Leonardo da Vinci Aleksander Gierymski Józef Mehoffer Jan Matejko Salvador Dali malarstwo rodzajowe Andy Warhol Vincent van Gogh malarstwo religijne malarstwo francuskie malarstwo historyczne Wassily Kandinsky
    • – HISTORIA MALARSTWA –
    • ~ Archiwum ~
    • Abstrakcjonizm
    • Akademizm
    • Dadaizm
    • Ekspresjonizm
    • Formizm
    • Fowizm
    • Futuryzm
    • Gotyk
    • Hard-edge painting
    • Hiperrealizm
    • Iluzjonizm
    • Impresjonizm
    • Kapizm
    • Konceptualizm
    • Konstruktywizm
    • Kubizm
    • Malarstwo barokowe
    • Malarstwo figuratywne
    • Malarstwo klasycystyczne
    • Malarstwo renesansowe
    • Malarstwo romantyczne
    • Malarstwo współczesne
    • Manieryzm
    • Minimalizm
    • Orfizm
    • Pop-art
    • Postimpresjonizm
    • Prymitywizm
    • Realizm
    • Rokoko
    • Secesja
    • Spacjalizm
    • Surrealizm
    • Symbolizm
    • KONKURSY
    • MALARZE
      • Abstrakcjoniści
      • Akademiści
      • Dadaiści
      • Ekspresjoniści
      • Formiści
      • Fowiści
      • Futuryści
      • Impresjoniści
      • Inni malarze
      • Konceptualiści
      • Konstruktywiści
      • Kubiści
      • Malarze baroku
      • Malarze figuratywizmu
      • Malarze gotyccy
      • Malarze klasycystyczni
      • Malarze orfizmu
      • Malarze pop-artu
      • Malarze renesansu
      • Malarze rokoko
      • Malarze romantyczni
      • Malarze secesyjni
      • Malarze współcześni
      • Manieryści
      • Postimpresjoniści
      • Prymitywiści
      • Realiści
      • Surrealiści
      • Symboliści
    • OBRAZY
    • POLECAMY
    • TECHNIKI MALARSKIE
    • TECHNIKI RYSUNKOWE
    • WIADOMOŚCI
    • szewc Białystok
© 2021 Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl - Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.
Oprawa graficzna:WooThemes - Premium WordPress Themes