• Strona główna
  • Polecamy
  • Kontakt
Subskrybuj: Artykuły
  • MALARZEMalarze - sławni, znani i wielcy malarze
  • OBRAZYZnane obrazy - interpretacja, analiza i opis obrazu
  • TECHNIKI MALARSKIEMalowanie obrazów i techniki malowania
  • TECHNIKI RYSUNKOWERysowanie i techniki rysowania
  • WIADOMOŚCIWernisaże, wystawy i aukcje obrazów
Magazyn Sztuki Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.

Konstruktywizm


Konstruktywizm jest kierunkiem, który narodził się w Rosji w latach 20. XX wieku i silnie oddziaływał na europejską sztukę współczesną.

Jako pierwszy od formy przedmiotowej odszedł abstrakcjonista rosyjski Wassily Kandinsky. Zwrócił się on ku czystym, nieograniczonym przedstawieniom stanów duchowych i przeżyć. Jego następcy poszli jeszcze dalej, wyrażając koncepcje, określone wspólnym mianem – konstruktywizmu.

Cechy konstruktywizmu:

  • dążenie do czystej formy (pełnej autonomii formy) – sztuki wolnej od pozaplastycznych treści, kontekstów, podtekstów, a nawet przeżyć,
  • uniwersalność formalna,
  • poszukiwanie analogii między malarstwem, rzeźbą i architekturą,
  • racjonalizacja sztuki,
  • zainteresowanie sztuką użytkową,
  • silne powiązanie z ideologią socjalistyczną,
  • artysta, występujący w roli technika, współpracującego z przemysłem.
Konstruktywizm

Wassily Kandinsky, Za i przeciw, 1929

Konstruktywiści radzieccy tworzyli głównie plakaty i fotomontaże propagandowe, tak zwane „agit-pojazdy” (zaprojektowane przez plastyków pojazdy, opatrzone odpowiednimi hasłami agitacyjnymi, pełniące rolę żywej trybuny).

Głównym obszarem zainteresowań konstruktywistów była jednak architektura i jej zastosowanie w rzeźbie i w malarstwie. Znane są więc także projekty form użytkowych, między innymi – słynnego pomnika III Międzynarodówki, autorstwa Władimira Tatlina.

Największą rolę w rozwoju sztuki konstruktywistycznej odegrały dwie moskiewskie uczelnie artystyczne, założone w 1920 roku: Instytut Kultury Artystycznej (Inchuk) oraz Moskiewski Zakład Artystyczno-Techniczny (Wchutemas).

W Inchuku rozpowszechniano głównie ideę sztuki czystej, monumentalnej, użytkowej. Wchutemas skupiał się natomiast na dziedzinach sztuki utylitarnej, w tym ich królowej – architektury. Nauczano tu, między innymi obróbki drewna, metalu, ceramiki, tkaniny, etc.

Różnice w koncepcjach nauczania w obu szkołach istniały od samego początku. W końcu jednak rozłam stał się bardziej wyraźny i wyłoniły się z niego dwa obozy. W jednym, przewodzonym przez Kazimierza Malewicza, Kandinsky’ego, Nahuma Gabo i Antoine Pevsnera, głoszono ideę sztuki czystej, nieutylitarnej. W drugim obozie znaleźli się natomiast produktywiści – Władimir Tatlin, Aleksander Rodczenko i El Lissitzky. Twierdzili oni, że sztuka powinna być dostępna masom, współpracować z dziedzinami techniki i przemysłu oraz pełnić funkcje ideologiczne.

Główni przedstawiciele konstruktywizmu:

  • Kazimierz Malewicz („Czarny kwadrat na białym tle”, 1915; „Odczucie przestrzeni świata”, 1916; „Biały kwadrat na białym tle”, 1918),
  • Aleksander Rodczenko („Czarne na czarnym”, 1918; „Rysunki linii”, 1919 i 1920),
  • Lazar Markowicz Lisickij (El Lissitzky) („Czerwonym klinem uderz w białych”, 1919; „Lenin – trybuna”, 1924),
  • Antoine Pevsner („Popiersie”, 1924-1926; „Kolumna zwycięstwa”, 1946),
  • Nahum Pevsner (Nahum Gabo) („Głowa”, 1916; „Konstrukcja w przestrzeni”, 1953),
  • Wladimir Tatlin („Reliefy”, 1911; projekt Pomnika III Międzynarodówki, 1920).

2 komentarze

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię!



  1. Zobacz moją stronę

    30 czerwca 2012

    Link bezpośedni

    BejbeBPA napisał(a):


    Jezu nareszcie jakieś konkretne treści w tym internecie!



  2. Zobacz moją stronę

    25 stycznia 2018

    Link bezpośedni

    Józefina napisał(a):


    Konkretne informacje



Odpowiedz


Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

  1. Imię

    E-mail

    Strona www

    Komentarz

    • malarstwo włoskie malarstwo hiszpańskie Auguste Renoir Rembrandt Vincent van Gogh Jan Matejko malarstwo polskie Jakub Słomkowski malarstwo amerykańskie Aleksander Gierymski Wassily Kandinsky portret Salvador Dali Hans Memling Mark Rothko Leonardo da Vinci Gustav Klimt martwa natura Józef Mehoffer Pablo Picasso malarstwo holenderskie malarstwo historyczne malarstwo religijne Roy Lichtenstein malarstwo francuskie malarstwo rodzajowe pejzaż Michał Anioł Francisco Goya Andy Warhol
    • – HISTORIA MALARSTWA –
    • ~ Archiwum ~
    • Abstrakcjonizm
    • Akademizm
    • Dadaizm
    • Ekspresjonizm
    • Formizm
    • Fowizm
    • Futuryzm
    • Gotyk
    • Hard-edge painting
    • Hiperrealizm
    • Iluzjonizm
    • Impresjonizm
    • Kapizm
    • Konceptualizm
    • Konstruktywizm
    • Kubizm
    • Malarstwo barokowe
    • Malarstwo figuratywne
    • Malarstwo klasycystyczne
    • Malarstwo renesansowe
    • Malarstwo romantyczne
    • Malarstwo współczesne
    • Manieryzm
    • Minimalizm
    • Orfizm
    • Pop-art
    • Postimpresjonizm
    • Prymitywizm
    • Realizm
    • Rokoko
    • Secesja
    • Spacjalizm
    • Surrealizm
    • Symbolizm
    • KONKURSY
    • MALARZE
      • Abstrakcjoniści
      • Akademiści
      • Dadaiści
      • Ekspresjoniści
      • Formiści
      • Fowiści
      • Futuryści
      • Impresjoniści
      • Inni malarze
      • Konceptualiści
      • Konstruktywiści
      • Kubiści
      • Malarze baroku
      • Malarze figuratywizmu
      • Malarze gotyccy
      • Malarze klasycystyczni
      • Malarze orfizmu
      • Malarze pop-artu
      • Malarze renesansu
      • Malarze rokoko
      • Malarze romantyczni
      • Malarze secesyjni
      • Malarze współcześni
      • Manieryści
      • Postimpresjoniści
      • Prymitywiści
      • Realiści
      • Surrealiści
      • Symboliści
    • OBRAZY
    • POLECAMY
    • TECHNIKI MALARSKIE
    • TECHNIKI RYSUNKOWE
    • WIADOMOŚCI
© 2022 Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl - Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.
Oprawa graficzna:WooThemes - Premium WordPress Themes