• Strona główna
  • Polecamy
  • Kontakt
Subskrybuj: Artykuły
  • MALARZEMalarze - sławni, znani i wielcy malarze
  • OBRAZYZnane obrazy - interpretacja, analiza i opis obrazu
  • TECHNIKI MALARSKIEMalowanie obrazów i techniki malowania
  • TECHNIKI RYSUNKOWERysowanie i techniki rysowania
  • WIADOMOŚCIWernisaże, wystawy i aukcje obrazów
Magazyn Sztuki Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.
Dominika - 10-07-2012

Hołd pruski – Jan Matejko

OBRAZY

Rok powstania: 1879-1882
Technika malarska: olej na płótnie
Gatunek malarski: malarstwo historyczne
Styl malarski: realizm
Ekspozycja: Muzeum Narodowe w Krakowie

Hołd pruski - Jan Matejko

Jan Matejko, Hołd pruski, 1879-1882

„Hołd pruski” to jedno z najsłynniejszych i zarazem najbardziej cenionych dzieł krakowskiego malarza Jana Matejki. Obraz ten powstawał przez trzy lata: 1879-1882. Obraz przedstawia historyczny hołd złożony 10 kwietnia 1525 roku na krakowskim rynku królowi Zygmuntowi Staremu przez Wielkiego Mistrza zakonu krzyżackiego Albrechta Hohenzollerna.

Matejko w charakterystyczny dla siebie sposób przedstawił to wydarzenie – symbolicznie, odrywając je częściowo od historycznych realiów, podkreślając zadumę nad wydarzeniem i jego konsekwencjami. Swoje zamyślenie zaznacza Matejko w osobie Stańczyka, wprowadzającego do obrazu nieco złowróżbny nastrój. Z przyczyn symbolicznych Matejko wprowadził też do obrazu osoby, których w czasie hołdu na krakowskim rynku być nie mogło lub zmodyfikował pełnione przez nich role. Na przykład: Bethman, Boner, Kościelecki i Anna Mazowiecka już wówczas nie żyli. Nad całością czuwa jednak, szybująca na niebie, gołębica – symbol mądrości i roztropności.

Postaci namalowane przez Matejkę i ich symbolika:

  • Zygmunt Stary – przekazuje chorągiew pruską klęczącemu Albrechtowi Hohenzollernowi. Na chorągwi widnieje czarny orzeł (symbol Zakonu Krzyżackiego) z koroną na szyi i literą S (Sigismundus) na piersi, co miało podkreślić wasalną zależność książąt pruskich od króla Polski. Do tej postaci pozował Matejce ksiądz Wincenty Smoczyński – proboszcz z Tęczynka.
  • Albrecht Hohenzollern – klęcząc przed królem Zygmuntem składa mu przysięgę na wierność. Jedną dłoń trzyma na, rozłożonej na kolanach króla, biblii. Do tej postaci pozował Matejce Feliks Szukiewicz – kupiec krakowski.
  • Piotr Tomicki – biskup krakowski, podkanclerzy wielki koronny, trzymający pastorał. Do tej postaci pozował Matejce ksiądz kanonik Ignacy Polkowski.
  • Jan Łaski – arcybiskup gnieźnieński.
  • Hieronim Łaski – wojewoda sieradzki. W rękach trzyma obnażony miecz królewski. Do tej postaci pozował Matejce Władysław Wołodkowicz.
  • Jerzy – margrabia brandenburski, bierze udział w przysiędze lennej, dotykając chorągwi pruskiej.
  • Fryderyk – książę legnicki, bierze udział w przysiędze lennej, dotykając chorągwi pruskiej.
  • Fryderyk von Hejdeck – radca Albrechta.
  • Olbracht Gasztołd – kanclerz Wielkiego Księstwa Litewskiego.
  • Andrzej Tęczyński – wojewoda krakowski, trzymający rozwiniętą chorągiew królewską.
  • Krzysztof Szydłowiecki – kanclerz wielki koronny, kasztelan krakowski. Trzyma on w dłoni jabłko królewskie – jeden z insygniów władzy.
  • Mikołaj Firlej – hetman wielki koronny.
  • Jan Boner – bankier, wielkorządca królewski. Do tej postaci pozował Matejce Artur Bartels – rysownik i piosenkarz.
  • Przecław Lanckoroński – starosta chmielnicki, ubrany w zbroję, dosiadający konia.
  • Piotr Opaliński – kasztelan gnieźnieński, towarzyszący młodemu Zygmuntowi Augustowi (w późniejszych latach Opaliński był ochmistrzem Zygmunta Augusta).
  • Zygmunt August – syn króla Zygmunta I i królowej Bony Sforzy. Do tej postaci pozował Matejce ksiądz Jerzy Lubomirski.
  • Stańczyk – królewski błazen, siedzący u stóp tronu. Do tej postaci Matejko wykorzystał swój własny wizerunek.
  • Łukasz Górki – kasztelan poznański.
  • Bona Sforza – żona Zygmunta Starego. Do tej postaci pozowała Matejce jego żona – Teodora.
  • Anna Mazowiecka – księżniczka barska z dziećmi: Zofią i Januszem.
  • Jadwiga – córka Zygmunta I z jego małżeństwa z Barbarą Zapolyą.
  • Jan Tarnowski – hetman wielki koronny i wojewoda ruski, w zbroi z buławą.
  • Konstanty Ostrogski – hetman litewski.
  • Piotr Kmita – marszałek wielki koronny, unosi rękę.
  • Seweryn Bethman – jeden z najbogatszych kupców krakowskich, rajca miejski.
  • Bartolomeo Berrecci – architekt i rzeźbiarz włoski, nadworny architekt Zygmunta I. Trzyma w dłoni opieczętowany dokument i berło – symbol panowania w sztuce. Do tej postaci Matejko także wykorzystał swój własny wizerunek.
  • Andrzej Kościelecki – podskarbi wielki koronny. Zbiera złote dukaty z tacy trzymanej przez dworzanina.
  • Maurycy Ferber – komtur krzyżacki, biskup warmiński.
  • Andrzej Kreuzer – późniejszy kanclerz pruski.
Tagi:
Data publikacji: 10-07-2012 Kategoria: OBRAZY.
Możesz śledzić dyskusję na temat tego artykułu za pomocą kanału RSS 2.0.

2 komentarze

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię!



  1. Zobacz moją stronę

    1 maja 2016

    Link bezpośedni

    grzegorz napisał(a):


    hold pruski niczym kon trojanski zostawiony polakom na wieki”’duma i pycha to najlepsze blokady rozwoju duchowego i intelektualnego



  2. Zobacz moją stronę

    1 stycznia 2018

    Link bezpośedni

    gorzeg napisał(a):


    Tak, najlepszy „rozwój duchowy i intelektualny” zapewnia zapomnienie o sukcesach oraz chwale i kontemplowanie porażek.



Odpowiedz


Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

  1. Imię

    E-mail

    Strona www

    Komentarz

    • Mark Rothko Rembrandt Andy Warhol malarstwo amerykańskie portret Gustav Klimt Jakub Słomkowski malarstwo historyczne Wassily Kandinsky Hans Memling Jan Matejko Józef Mehoffer malarstwo religijne Vincent van Gogh malarstwo włoskie Roy Lichtenstein Francisco Goya malarstwo hiszpańskie malarstwo holenderskie Michał Anioł Salvador Dali Aleksander Gierymski Pablo Picasso Auguste Renoir martwa natura malarstwo polskie pejzaż Leonardo da Vinci malarstwo rodzajowe malarstwo francuskie
    • – HISTORIA MALARSTWA –
    • ~ Archiwum ~
    • Abstrakcjonizm
    • Akademizm
    • Dadaizm
    • Ekspresjonizm
    • Formizm
    • Fowizm
    • Futuryzm
    • Gotyk
    • Hard-edge painting
    • Hiperrealizm
    • Iluzjonizm
    • Impresjonizm
    • Kapizm
    • Konceptualizm
    • Konstruktywizm
    • Kubizm
    • Malarstwo barokowe
    • Malarstwo figuratywne
    • Malarstwo klasycystyczne
    • Malarstwo renesansowe
    • Malarstwo romantyczne
    • Malarstwo współczesne
    • Manieryzm
    • Minimalizm
    • Orfizm
    • Pop-art
    • Postimpresjonizm
    • Prymitywizm
    • Realizm
    • Rokoko
    • Secesja
    • Spacjalizm
    • Surrealizm
    • Symbolizm
    • KONKURSY
    • MALARZE
      • Abstrakcjoniści
      • Akademiści
      • Dadaiści
      • Ekspresjoniści
      • Formiści
      • Fowiści
      • Futuryści
      • Impresjoniści
      • Inni malarze
      • Konceptualiści
      • Konstruktywiści
      • Kubiści
      • Malarze baroku
      • Malarze figuratywizmu
      • Malarze gotyccy
      • Malarze klasycystyczni
      • Malarze orfizmu
      • Malarze pop-artu
      • Malarze renesansu
      • Malarze rokoko
      • Malarze romantyczni
      • Malarze secesyjni
      • Malarze współcześni
      • Manieryści
      • Postimpresjoniści
      • Prymitywiści
      • Realiści
      • Surrealiści
      • Symboliści
    • OBRAZY
    • POLECAMY
    • TECHNIKI MALARSKIE
    • TECHNIKI RYSUNKOWE
    • WIADOMOŚCI
© 2021 Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl - Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.
Oprawa graficzna:WooThemes - Premium WordPress Themes