Jasper Johns
Jasper Johns, Junior urodził się 15 maja 1930 roku w Auguście. Wybitny amerykański malarz, który zapoczątkował nowy nurt w sztuce zwany pop-artem. Przyczynił się także do rozwoju minimal art. Za swój wkład w sztukę amerykańską otrzymał Prezydencki Medal Wolności i Narodowy Medal Sztuki.
Jasper Johns był studentem University of South Carolina w latach 1947-1948. Kilka lat później zaciągnął się do wojska. Służył m.in. w Japonii. Następnie Jasper Johns zatrudnił się w nowojorskiej księgarni. A w 1954 roku, wspólnie z Robertem Rauschenbergiem, zajmował się tworzeniem dekoracji w sklepowych witrynach. Jasper Johns jest zadeklarowanym homoseksualistą. Z Rauschenbergiem tworzyli związek partnerski.
Sztuką Johns zainteresował się w 1955 roku. Wówczas zaczął tworzyć swoje pierwsze Flagi amerykańskie oraz Tarcze. Swoimi dziełami zainteresował publiczność ze względu na oryginalne tło. Pracami Jaspera Johnsa zachwycał się m.in. Leo Castelliego. Jednym z pierwszych obrazów „Tarcza strzelnicza”, który miał gipsowe odlewy, artysta wywołał skandal. Trudne do interpretacji dzieło było zarówno krytykowane, jak i wychwalane.
Pierwsza poważna wystawa obrazów Johnsa miała miejsce w 1958 roku w Leo Castelli Gallery na terenie Nowego Jorku. Było to ogromne wydarzenie, określane jako początek pop-artu. Kolejnym sukcesem malarza było zdobycie w zaledwie rok później Carnegie Prize na Biennale w Pittsburghu. Jasper Johns otrzymał nagrodę za „Grey Numbers” („Szare numery”). Artysta razem z Rauschenbergiem brał udział również w happeningu Allana Kaprowa Eighteen Happenings in Six Parts. Ponadto pracował ze znanym kompozytorem Johnem Cage’em. W 1988 roku został wyróżniony nagrodą Grand Prix na 43. Biennale w Wenecji.
Jasper Johns na swoim koncie ma wiele cennych dzieł. Zaliczyć do nich może serię flag, która powstawała od 1955 do 1960 roku. W kwestii twórczości Johnsa najczęściej zadawanym przed odbiorców pytaniem jest, czy jego dzieło to obraz czy jednak flaga. Istotnym punktem dorobku artysty jest także „Brąz malowany I” z 1960 roku, czyli rzeźba w postaci pomalowanych puszek piwa, sprawiająca wrażenie zwykłego przedmiotu przemysłowego.