• Strona główna
  • Polecamy
  • Kontakt
Subskrybuj: Artykuły
  • MALARZEMalarze - sławni, znani i wielcy malarze
  • OBRAZYZnane obrazy - interpretacja, analiza i opis obrazu
  • TECHNIKI MALARSKIEMalowanie obrazów i techniki malowania
  • TECHNIKI RYSUNKOWERysowanie i techniki rysowania
  • WIADOMOŚCIWernisaże, wystawy i aukcje obrazów
Magazyn Sztuki Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.
Dominika - 25-09-2012

Panny z Avignon – Pablo Picasso

OBRAZY

Rok powstania: 1907
Technika malarska: olej na płótnie
Gatunek malarski: portret
Styl malarski: kubizm
Ekspozycja: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku

Panny z Avignonu - Pablo Picasso

Pablo Picasso, Panny z Avignonu, 1907

„Panny z Avignon” to najbardziej znany obraz hiszpańskiego twórcy kubizmu w malarstwie – Pabla Picassa. Malowidło to przedstawia pięć prostytutek z ulicy d’Avinyo w Barcelonie, gdzie niegdyś mieszkał artysta. Picasso stworzył je w 1907 r. na płótnie o wymiarach 243,9 × 233,7 cm. Zastosował technikę olejną.

Dziś dzieło to można podziwiać w Muzeum Sztuki Nowoczesnej mieszczącym się na Manhattanie w Nowym Jorku.

„Panny z Avignon” oficjalnie rozpoczęły okres kubizmu w twórczości Pabla Picassa. Obraz uwidacznia odejście malarza od mimetyzmu i zmierzanie ku geometryzacji, w tym przypadku – kobiecych sylwetek. Picasso rozbił bryłę na szereg pojedynczych elementów i ukazał ludzkie ciało jako wiele płaszczyzn równocześnie: z przodu, z dołu, z profilu i z góry. Zabieg ten pozwolił artyście na uzyskanie pewnej dynamiki. Relacje między pięknem a brzydotą uległy tu zachwianiu. Malarz ukazał ciało kobiety w odmiennej estetyce i zdeformował atrybuty kobiecości.

Na obrazie widać pięć nagich kobiet – prostytutek z ulicy d’Avinyo w Barcelonie. Dwie z tych cór Koryntu Picasso umieścił w centralnej części dzieła oraz ustawił w pozycji stojącej. Patrzą one w kierunku odbiorcy. Jedna z nich trzyma jedną rękę za głową i podtrzymuje dłonią materiał przykrywający jej nogi, druga zaś po prawej stronie – unosi obie ręce za głowę. Picasso wyraźnie zmienił im proporcje ust, nosa i czoła. Te dwie umieszczone w centralnej części dzieła prostytutki są oświetlone oraz wyodrębnione z tła. Na pierwszym planie widać również zniekształcone elementy martwej natury – owoce (kiść winogron, kawałek arbuza, jabłko, gruszka). Pozostałe trzy kobiety zostały ukazane w bardzo nierealistyczny sposób. Na ich twarzach widnieją dziwaczne drewniane maski przypominające te z Czarnego Lądu. Jedna z tych dziewcząt ma wymalowaną na czarno buzię, a jej głowa przypomina łeb jakiegoś zwierzęcia. Tego rodzaju przeistoczenie często występujące w sztuce afrykańskiej odnosi się do duchowości.

Sylwetki „Panien z Avignon” wydają się być zgeometryzowane, a ich poszczególne części – poprzemieszczane. Kobieta umieszczona z lewej strony obrazu została sportretowana z profilu (charakterystyczne dla romańskich malowideł iberyjskich), zaś pozostałe dwie jako pląsające tancerki. Na obrazie widać także całkowicie zlewającą się z kobiecymi sylwetkami i zakrywająca dolną część ich ciał tkaninę.

W „Pannach z Avignon” nie ma perspektywy. Wszystkie elementy obrazu – kobiety oraz otaczający ich materiał – sprawiają wrażenie jednej, martwej całości. Dominującą na malowidle kolorystyką jest połączenie czerwieni oraz pomarańczy z czernią. Miejscami pojawia się także biała barwa w niebieskiej tonacji.

„Panny z Avignon” zrywają z dotychczasowym pojmowaniem piękna, mimetyzmem oraz powinnością w sztuce. Picasso postawił na zupełnie płaską i przypominającą mozaikę perspektywę, a także odrealnione, zgeometryzowane kontury obiektów. Rewolucja dotknęła również tematykę tego dzieła. Ujęte w prowokacyjnych, bezpruderyjnych pozach kobiety szokowały ówczesną widownię. Choć obraz ten nie został przez Picassa ukończony, stał się on przełomowym dla historii sztuki nowoczesnej.

Tagi: portret
Data publikacji: 25-09-2012 Kategoria: OBRAZY.
Możesz śledzić dyskusję na temat tego artykułu za pomocą kanału RSS 2.0.

2 komentarze

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię!



  1. Zobacz moją stronę

    2 grudnia 2014

    Link bezpośedni

    Tomek napisał(a):


    Bardzo dobre 😉 Pomocne i przydatne, dziękuje autorowi 🙂



  2. Zobacz moją stronę

    24 stycznia 2017

    Link bezpośedni

    Lola napisał(a):


    Panny z Avignon to nie kubizm, a prymitywizm
    pozdrawiam



Odpowiedz


Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

  1. Imię

    E-mail

    Strona www

    Komentarz

    • pejzaż Gustav Klimt Hans Memling Leonardo da Vinci malarstwo hiszpańskie Pablo Picasso Michał Anioł malarstwo polskie malarstwo historyczne Roy Lichtenstein malarstwo rodzajowe Auguste Renoir Andy Warhol Wassily Kandinsky portret Aleksander Gierymski malarstwo holenderskie Vincent van Gogh malarstwo religijne Francisco Goya Jan Matejko martwa natura malarstwo francuskie Mark Rothko Salvador Dali Józef Mehoffer malarstwo włoskie malarstwo amerykańskie Jakub Słomkowski Rembrandt
    • – HISTORIA MALARSTWA –
    • ~ Archiwum ~
    • Abstrakcjonizm
    • Akademizm
    • Dadaizm
    • Ekspresjonizm
    • Formizm
    • Fowizm
    • Futuryzm
    • Gotyk
    • Hard-edge painting
    • Hiperrealizm
    • Iluzjonizm
    • Impresjonizm
    • Kapizm
    • Konceptualizm
    • Konstruktywizm
    • Kubizm
    • Malarstwo barokowe
    • Malarstwo figuratywne
    • Malarstwo klasycystyczne
    • Malarstwo renesansowe
    • Malarstwo romantyczne
    • Malarstwo współczesne
    • Manieryzm
    • Minimalizm
    • Orfizm
    • Pop-art
    • Postimpresjonizm
    • Prymitywizm
    • Realizm
    • Rokoko
    • Secesja
    • Spacjalizm
    • Surrealizm
    • Symbolizm
    • KONKURSY
    • MALARZE
      • Abstrakcjoniści
      • Akademiści
      • Dadaiści
      • Ekspresjoniści
      • Formiści
      • Fowiści
      • Futuryści
      • Impresjoniści
      • Inni malarze
      • Konceptualiści
      • Konstruktywiści
      • Kubiści
      • Malarze baroku
      • Malarze figuratywizmu
      • Malarze gotyccy
      • Malarze klasycystyczni
      • Malarze orfizmu
      • Malarze pop-artu
      • Malarze renesansu
      • Malarze rokoko
      • Malarze romantyczni
      • Malarze secesyjni
      • Malarze współcześni
      • Manieryści
      • Postimpresjoniści
      • Prymitywiści
      • Realiści
      • Surrealiści
      • Symboliści
    • OBRAZY
    • POLECAMY
    • TECHNIKI MALARSKIE
    • TECHNIKI RYSUNKOWE
    • WIADOMOŚCI
    • pompy ciepła Warszawa
© 2021 Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl - Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.
Oprawa graficzna:WooThemes - Premium WordPress Themes