• Strona główna
  • Polecamy
  • Kontakt
Subskrybuj: Artykuły
  • MALARZEMalarze - sławni, znani i wielcy malarze
  • OBRAZYZnane obrazy - interpretacja, analiza i opis obrazu
  • TECHNIKI MALARSKIEMalowanie obrazów i techniki malowania
  • TECHNIKI RYSUNKOWERysowanie i techniki rysowania
  • WIADOMOŚCIWernisaże, wystawy i aukcje obrazów
Magazyn Sztuki Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.
Dominika - 6-12-2012

Trwałość pamięci – Salvador Dali

OBRAZY

Rok powstania: 1931
Technika malarska: olej na płótnie
Gatunek malarski: malarstwo rodzajowe
Styl malarski: surrealizm
Ekspozycja: Museum of Modern Art w Nowym Jorku

Trwałość pamięci - Salvador Dali

Salvador Dali, Trwałość pamięci, 1931

„Trwałość pamięci” (hiszp. „La persistencia de la memoria”) jest najsłynniejszym obrazem autorstwa hiszpańskiego surrealisty – Salvadora Dalego. Świat zna go również pod nazwą „Uporczywość pamięci” lub „Cieknące zegary” czy „Miękkie zegary”. Powstał on w 1931 r. jako olej na płótnie o wymiarach 24×33 cm. Początkowo „Trwałość pamięci” była wystawiana w galerii Pierre Colle w Paryżu, a od 1934 r. można ją podziwiać w nowojorskim Museum of Modern Art.

Obraz ten stanowi jeden z najbardziej znanych symboli surrealizmu oraz popkultury. Kompozycja „Trwałości pamięci” jest mieszana, w której artysta wykorzystał nadrealność, zaskakujące zestawienia, oniryzm, a także światłocień. Kolorystyka obrazu jest stonowana oraz spokojna. Przeważają tu brązy, błękity, biele i czerń.

Reprodukcje tego dzieła wykorzystywane są do tworzenia pocztówek czy kartek. Często pojawia się ono również w komiksach czy różnego rodzaju filmach.

„Trwałość pamięci” S. Dalego łączy w sobie elementy realności oraz fantazji. Obraz ten przedstawia trzy zdeformowane i roztapiające się tarcze zegarów kieszonkowych, na których tle widać nadmorski krajobraz. Czwarty zegar w kolorze starego złota, zjadany przez mrówki, pozostał zamknięty. Malarz umieścił go w lewym dolnym rogu swojego dzieła. Na środku obrazu, tuż pod rozpuszczającą się tarczą jednego z zegarów można rozpoznać ludzką głowę, która najprawdopodobniej stanowi autoportret hiszpańskiego artysty.

Dali stworzył swój obraz w sposób bardzo zaskakujący i swobodnie połączył ze sobą różne przedmioty. Elementy na płótnie „Trwałości pamięci” zostały tak rozmieszczone, iż mamy wrażenie dużej przestrzeni oraz pustki. Dzięki swojej bujnej wyobraźni Salvador Dali podzielił wszystkie detale na „miękkie” (zegary) i „twarde” (skały wybrzeża).

Miękkie zegary są wiotkie i rozpuszczają się jak przejrzały ser camembert, który malarz spożył tego samego wieczora, rozmyślając o filozofii i o problemach „supermiękkości” („paranoiczno-krytyczny camembert”). Tajemniczy krajobraz w tle tarcz zegarów to Port Lligat u wybrzeży Katalonii, w którym on i jego ukochana Gala najczęściej spędzali wakacje. Mrówki to powtarzający się motyw w obrazach Dalego. Symbolizują one rozkład i atakują mechanizm czasu, czyli złoty zegarek kieszonkowy, będący metaforą przemijania ludzkiej egzystencji.

Interpretacji tytułu tego dzieła S. Dalego jest wiele. Jedna z nich mówi, iż ma on odzwierciedlać najczęstsze wrażenie, jakie czyni on na swoim odbiorcy, czyli pozostawia trwały ślad w jego pamięci.

Rok przed powstaniem tego dzieła Salvador Dali sformułował swoją metodę „paranoiczno-krytyczną”, która polegała na poddawaniu się halucynacjom w celu stworzenia czegoś, co byłoby niezwykłe, niebanalne i zarazem nielogiczne, a później przeniesione na np. płótno.

Tagi: malarstwo rodzajowe, Salvador Dali
Data publikacji: 6-12-2012 Kategoria: OBRAZY.
Możesz śledzić dyskusję na temat tego artykułu za pomocą kanału RSS 2.0.

8 komentarzy

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię!



  1. Zobacz moją stronę

    2 października 2013

    Link bezpośedni

    Agnieszka napisał(a):


    Unikającej miękości czasu obdarzonej
    uchwytnej chwili ,nieuchwytnych smóg.
    Elastyczność nadaję chęć.



  2. Zobacz moją stronę

    12 listopada 2014

    Link bezpośedni

    marian napisał(a):


    Dobra faza.Poza genialną sztuką,jest szare życie.A gdyby tak,dotknąć szarości,to co powiedziała byś?



  3. Zobacz moją stronę

    8 stycznia 2015

    Link bezpośedni

    Weronika napisał(a):


    Ten obraz skłania nas do refleksji. Rodzimy się, więc musimy kiedyś umrzeć. Czas płynie, a nasze zegary się topią. Nie możemy ich zatrzymać, możemy tylko je naprawiać.



  4. Zobacz moją stronę

    8 czerwca 2015

    Link bezpośedni

    Konrad napisał(a):


    Ten obraz nie skłania nas do refleksji, to nie jest jego funkcja. Wszelkiego rodzaju interpretacje symboli itp to głupota przy surrealizmie, który miał zupełnie inne założenia i cel.



  5. Zobacz moją stronę

    28 sierpnia 2015

    Link bezpośedni

    Margita napisał(a):


    Ostatnie zdanie jasno i wyraźnie informuje nas o tym, że Pan artysta najpierw się naćpał, a potem tworzył… Interpretacja obrazu ma sens wtedy gdy artysta tworzy w pełni świadomie.



  6. Zobacz moją stronę

    4 kwietnia 2016

    Link bezpośedni

    mysz napisał(a):


    Dla mnie surrealizm to czysta forma w sensie, ze nie jest ubrana w elementy ktore semiotycznie maja nam cos przekazac.Przekaz nie jest oczywisty ale tylko dlatego, ze nie jest stworzony z najpopularniejszych dla naszej percepcji znakow. Nie znaczy to jednak, ze przekazu nie ma. Dla mnie to takie czyste, nieokrzesane, nieubrane w ramy kultury emocje. Fenomen polega na rozmyciu znakow a przekazow moze byc tele ilu odbiorcow. Ja ilekroc patrze na ten obraz zastanawiam sie dlaczego az 3 zegary? Mam tez nieodparta ochote dodac cos jeszcze, byle nie zegar – chocby w wyobrazni. Po czym zastanawiam sie co moge ciekawego zrobic w najblizszy weekend, koniecznie w ten najblizszy.



  7. Zobacz moją stronę

    7 stycznia 2017

    Link bezpośedni

    Krzysztof napisał(a):


    Margita – no to „naćpaj” się i namaluj coś tak Jak Salvador Dali – umrzemy ze śmiechu, masz porażającą wiedzę



  8. Zobacz moją stronę

    5 stycznia 2018

    Link bezpośedni

    Zuzanna Etna Stromboli Galert napisał(a):


    Według mnie, obraz przekazuje myśl, iż wrażenie upływu czasu istnieje tylko w pamięci, dlatego zegary są miękkie, uporczywe,a pamięć zapewnia nam trwałość (bez pamięci nie ma wrażenia upływu czasu,a bez wrażenia upływu czasu nie ma trwałości)



Odpowiedz


Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

  1. Imię

    E-mail

    Strona www

    Komentarz

    • Gustav Klimt Michał Anioł martwa natura Mark Rothko malarstwo francuskie malarstwo religijne Francisco Goya malarstwo polskie Wassily Kandinsky Rembrandt malarstwo włoskie Jakub Słomkowski portret Auguste Renoir Hans Memling malarstwo holenderskie Roy Lichtenstein Andy Warhol Józef Mehoffer Aleksander Gierymski malarstwo hiszpańskie malarstwo historyczne Pablo Picasso Vincent van Gogh malarstwo rodzajowe Salvador Dali Jan Matejko malarstwo amerykańskie pejzaż Leonardo da Vinci
    • – HISTORIA MALARSTWA –
    • ~ Archiwum ~
    • Abstrakcjonizm
    • Akademizm
    • Dadaizm
    • Ekspresjonizm
    • Formizm
    • Fowizm
    • Futuryzm
    • Gotyk
    • Hard-edge painting
    • Hiperrealizm
    • Iluzjonizm
    • Impresjonizm
    • Kapizm
    • Konceptualizm
    • Konstruktywizm
    • Kubizm
    • Malarstwo barokowe
    • Malarstwo figuratywne
    • Malarstwo klasycystyczne
    • Malarstwo renesansowe
    • Malarstwo romantyczne
    • Malarstwo współczesne
    • Manieryzm
    • Minimalizm
    • Orfizm
    • Pop-art
    • Postimpresjonizm
    • Prymitywizm
    • Realizm
    • Rokoko
    • Secesja
    • Spacjalizm
    • Surrealizm
    • Symbolizm
    • KONKURSY
    • MALARZE
      • Abstrakcjoniści
      • Akademiści
      • Dadaiści
      • Ekspresjoniści
      • Formiści
      • Fowiści
      • Futuryści
      • Impresjoniści
      • Inni malarze
      • Konceptualiści
      • Konstruktywiści
      • Kubiści
      • Malarze baroku
      • Malarze figuratywizmu
      • Malarze gotyccy
      • Malarze klasycystyczni
      • Malarze orfizmu
      • Malarze pop-artu
      • Malarze renesansu
      • Malarze rokoko
      • Malarze romantyczni
      • Malarze secesyjni
      • Malarze współcześni
      • Manieryści
      • Postimpresjoniści
      • Prymitywiści
      • Realiści
      • Surrealiści
      • Symboliści
    • OBRAZY
    • POLECAMY
    • TECHNIKI MALARSKIE
    • TECHNIKI RYSUNKOWE
    • WIADOMOŚCI
© 2021 Encyklopedia malarstwa – MagazynSztuki.pl - Malarstwo w sztuce – znani malarze, słynne obrazy i nurty malarskie.
Oprawa graficzna:WooThemes - Premium WordPress Themes