Nicolas Poussin
Nicolas Poussin urodził się 15 czerwca 1594 roku we Francji, zmarł 19 listopada 1665 roku w Rzymie. Zaliczany do grona najwybitniejszych malarzy francuskiego pochodzenia w okresie baroku, przedstawicieli klasycyzmu. Poussin tworzył przede wszystkim w Rzymie, ale pierwsze kroki jako artysta stawiał pod okiem Quentina Varina. Później pracował u innych artystów, m.in. Ferdinanda Elle’a i Georges’a Lallemanta. Kierunek manierystyczny nie do końca mu jednak odpowiadał. Samodzielnie studiował sztukę włoskich mistrzów doby renesansu i w tych dziełach szukał inspiracji.
W 1622 roku otrzymał zamówienie na sześć obrazów z okazji kanonizacji Ignacego Loyoli i Franciszka Ksawerego. Płótna zyskały uznanie w oczach włoskiego poety Mariniego, który postanowił ściągnąć Poussina do Rzymu. Rok później Nicolas Poussin przeniósł się do Wenecji, a stamtąd udał się do Rzymu, gdzie zetknął się z starożytnymi dziełami Rafaela, Carracciego i Tycjana. Z czasem otrzymywał zamówienia na kolejne obrazy. W jego twórczości lubował się np. Cassiano dal Pozzo. Coraz większa popularność jego obrazów sprawiła, że zainteresował się nim kardynał Richelieu i zlecił u mu namalowanie trzech płócien: Triumf Pana, Triumf Bachusa i Triumf Sylena. W 1640 roku Ludwik XIII mianował go pierwszym malarzem królewskim. Jednak zespołowa praca w Luwrze nie odpowiadała niezależnemu artyście. Po dwóch latach i śmierci Ludwika XIII wrócił do Paryża, gdzie mimo sławy wiódł raczej skromne życie.
Styl Nicolasa Poussina z biegiem lat ulegał modyfikacjom. Początkowo lubował się w podniosłym baroku. Niejednokrotnie w jego dziełach można było dostrzec wpływ caravaggionizmu. Malarz swój styl starał się również dostosować do potrzeb klientów. Następnie jego obrazy nabrały typowo barokowy charakter. Z czasem przestał realizować większe zlecenia na rzecz mniejszych obrazów dla koneserów sztuki, co pozwoliło mu na większą ekspresję i swobodę. Za pośrednictwem swoich obrazów chciał przekazać nie tylko treści estetyczne, ale także intelektualne. Częstą tematyką na jego obrazach była mitologia, zwłaszcza opowieści o Narcyzie i Adonisie.
Obrazy Poussina charakteryzuje prostota, harmonijna kompozycja, naturalność. Jako dojrzały malarz częściej malował pejzaże. Pod koniec życia jego kompozycje były bardziej swobodne. Poussin był pierwszym francuskim artystą, który tworzył dzieła klasyczne. Nurt ten utrzymał się do XIX wieku. Dzieła Nicolasa Poussina zdobią najważniejsze galerie na całym świecie:
- Luwr w Paryż („Sąd Salomona”),
- National Gallery w Londynie („Zwiastowanie”),
- Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku („Porwanie Sabinek”).