Odkryto obraz Michała Anioła
W 1930 roku w Sotheby’s odbyÅ‚a siÄ™ aukcja. Jednym z jej przedmiotów byÅ‚o dzieÅ‚o, którego autorstwo przypisywano Marcello Venustiemu, którego wzorem do naÅ›ladowania byÅ‚ sam MichaÅ‚ AnioÅ‚. Chodzi o obraz „Ukrzyżowanie” wpisujÄ…cy siÄ™ w malarstwo renesansowe. Wtedy za Å›mieszne pieniÄ…dze nabyÅ‚a go instytucja religijna Campion Hall.
Od 80 lat obraz jest jej własnością. Zdobił salę akademika Uniwersytetu w Oksfordzie. Dotychczas nie wzbudzał wielkich emocji. Kiedy jednak w ostatnim czasie wyszło na jaw, że obraz namalował ktoś inny, dzieło wywołało niemałe poruszenie wśród historyków sztuki i miłośników malarstwa. To zjawisko ciekawe tym bardziej, że na obrazie nie poznali się nawet najwybitniejsi znawcy sztuki.
WÅ›ród nich byÅ‚ wÅ‚oski badacz renesansu – Antonio Forcellino. Dopiero niedawno przeprowadziÅ‚ on specjalistycznÄ… ekspertyzÄ™ dzieÅ‚a, na podstawie której stwierdziÅ‚ z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ…, że autorem „Ukrzyżowania” jest MichaÅ‚ AnioÅ‚. DzieÅ‚o dotÄ…d uważane za kopiÄ™ obrazu mistrza okazaÅ‚o siÄ™ oryginaÅ‚em. Forcellina w przekonaniu utwierdziÅ‚y badania z wykorzystaniem podczerwieni. PolegaÅ‚y one na szczegółowym porównaniu malarstwa MichaÅ‚a AnioÅ‚a i Venustiego. Udowodniono, że „Ukrzyżowanie” z Oxfordu nie nosi znamion malarstwa kopisty. Przejawia za to kreskÄ™ typowÄ… dla MichaÅ‚a AnioÅ‚a. Nie ma wiÄ™c wÄ…tpliwoÅ›ci, że to on jest wÅ‚aÅ›nie jego autorem.
Co oczywiste obraz został natychmiast przeniesiony z akademika do Ashmolean Museum of Art and Archeology w Oksfordzie. Wszystko wskazuje na to, że po pracach konserwatorskich zostanie przekazany na aukcję. Tym razem jego cena wywoławcza będzie zdecydowanie wyższa niż w 1930 roku.
Historia obrazu nie jest znana. Historycy sztuki sądzą jednak, że u schyłku XVI wieku obraz przeszedł w posiadanie arystokratycznej rodziny Cavalieri. Ta odziedziczyła go po Tomasso Cavalieri, który nie był obojętny Michałowi Aniołowi. W wyrazie głębokich uczuć malarz obdarował młodego Tomasso obrazem.