Henri Toulouse-Lautrec
Czołowy przedstawiciel francuskiego postimpresjonizmu. Malarz i grafik. Doskonały obserwator. Wywarł ogromny wpływ na znaczenie i rozwój sztuki plakatu.
Henri Toulouse-Lautrec to postać nietuzinkowa i inspirująca, która żyła pełnią życia. Wywodził się z rodziny, która miała korzenie arystokratyczne. Jego rodzicami była para kuzynów, co w wypadku Henriego było przyczyną poważnych defektów genetycznych. Henri mierzył jedynie 150 cm, posiadał tors i górne partie ciała o normalnych proporcjach oraz anormalnie krótkie kończyny dolne, które w wyniku schorzeń genetycznych po wielokrotnych złamaniach nie mogły się zrosnąć, przez co w ogóle nie rosły.
Ograniczenia wynikające z choroby wywarły wpływ na całe życie Toulouse-Lautreca. Z pewnością przyczyniły się do choroby alkoholowej, wyjątkowej nadwrażliwości i środowiska, w jakim obracał się artysta. Bez wątpienia miały wpływ na wybór artystycznej drogi życiowej, której Henri poświęcił się bez reszty. Od zawsze pasjonował się malarstwem i sztukami plastycznymi. Od 1882 rozpoczął więc studia malarskie w École des Beaux Arts w Paryżu. W 1887 urządził na Montmartre własną pracownię.
Inspiracje czerpał z życia paryskiej bohemy. Nie był jednak taki, jak inni postimpresjoniści. Malarstwo Toulouse’a przedstawia sceny z życia Montmartre, Moulin Rouge i innych paryskich kabaretów, teatrów, kawiarni i domów publicznych. Jego najwierniejszymi modelkami były prostytutki i tancerki. Geniuszu jego obrazom dodaje doskonały zmysł obserwacji. Uwielbiał nocne życie i uwodzicielskie kobiety, które na stałe wpisały się w jego malarstwo.
Mimo że tworzył już w duchu postimpresjonizmu wzorował się na pracach Edgara Degasa. Kontynuował impresjonistyczną wycinkowość ujęcia, uchwycenie modelek w ruchu. U Degasa, jak i u Lautreca, temat odgrywa istotną rolę — jest bardziej impresyjny, niż światło. Jednak świat Lautreca jest znacznie prostszy. Malarz ukazuje obyczajowość, psychologiczną charakterystykę przedstawianych postaci. Nieobce były mu też elementy karykatury. Najczęściej wybieraną formą przekazu artystycznego jest plakat i portret. Świat jest zdeformowany, przez co często zacierają się granice między sceną a życiem. Zamierzony efekt groteski demaskuje prawdę. Kompozycje jego plakatów są intrygujące, ale i harmonijne. Uwagę zwracają przede wszystkim kolory – Toulouse stosuje tylko cztery. Artysta sprawił, że technika litograficzna stała się pełnoprawnym sposobem wypowiedzi artystycznej.
Jego dzieła są tak wyjątkowe, jak on sam. Wszystkie inspirujące i zaskakujące, wystarczy wymienić choćby prace takie jak: Kobieta zakładająca rajstopy, Taniec w Moulin Rouge, Moulin Rouge: La Goulue (plakat), La Revue BlancheLa Divan Japonais, Dwie przyjaciółki, Leżąca naga kobieta.
10 lipca, 2012 w 12:14 pm
[…] wybitnych francuskich malarek. Valadon zajmowała się także grafiką. Imię Suzanne otrzymała od Toulouse-Lautreca, który w ten sposób chciał podkreślić jej szalone […]