Camille Pissarro
Ojciec impresjonizmu. Najstarszy i najaktywniejszy z malarzy reprezentujących nurt impresjonistyczny. Skupiał się głównie na pejzażach i scenkach rodzajowych, a w późniejszych latach życia skłaniał się ku obrazom Paryża i żyjących w nim ludzi.
Droga Pissarra do malarstwa była pełna trudnych decyzji i wyrzeczeń. Jako, że był synem kupca, rodzice chcieli uczynić go właścicielem interesu. To zmusiło młodego artystę do ucieczki do Wenezueli. Pissarro wyjechał razem z duńskim przyjacielem z Kopenhagi Fritzem Melbye’m. To właśnie on stał się mentorem Pissarra, szkolił go w zakresie akwareli, ołówka i tuszu. To on był pierwszym odbiorcą i krytykiem prac młodego malarza.
W 1855 roku, w wieku 25 lat, Pissarro podjął decyzję o wyjeździe do Francji. W Paryżu rozpoczął studia w Ecole des Beaux-Arts w Academie Suisse. Tutaj poznał Moneta i Cezanne’a. W 1959 roku udało mu się zaprezentować swoje prace na paryskim Salonie, , później jego prace nie zostały tam już przyjęte.
Najlepiej wychodziło mu malowanie pejzaży i krajobrazów. Przekonują o tym takie obrazy jak: Ogrody Hermitage w Pontoise czy Okolice Louveciennes. Wiele dzieł dotyczących tematyki wiejskiej niestety nie przetrwało wojny francusko-pruskiej z lat 1870-71.
Pissarro, zniechęcony trudnym dostępem do wystaw postanawia dołączyć do Moneta i razem z nim organizuje Wystawy Niezależnych. Odtąd jest aktywnym działaczem na rzecz rozwoju i upowszechnienia impresjonizmu. Przeciera szlaki innym impresjonistom i stara się znaleźć odpowiednie miejsce dla impresjonizmu w świecie sztuki. Bierze udział we wszystkich ośmiu wystawach.
Ze względu na swoje zaangażowanie i doświadczenie artystyczne dla wielu stał się przywódcą i nauczycielem. Był najbardziej szanowanym i poważanym artystą w grupie Moneta, Renoira, Degasa i Cezanne’a. Dla wielu był inspiracją i wzorem. Młode pokolenia twórców uznały Pissarra za mentora. Mimo powszechnego uznania udało mu się sprzedać za życia zaledwie kilka obrazów.
Do najważniejszych i najbardziej znanych dzieł Pissarra należą: Autoportret, Przymrozek, Czerwone dachy, Wyspa Lacroix. Rouen, efekt mgły, Wiejska ścieżka, Montmartre.
11 maja, 2014 w 5:33 pm
Witam .jestem w posiadaniu obrazu CAMILLE PISSARRO.Obraz jest zatytułowany –KANAŁ W POBLIŻU MORET–olej 1902.Niestety nie mogę znależć żadnych wiadomości na temat tego obrazu .Proszę o jakieś wskazówki. Dziękuję, pozdrawiam.