Edouard Manet
Edouard Manet to jeden z najwybitniejszych i najbardziej znanych twórców impresjonistycznych, choć był starszy od pozostałych malarzy tego nurtu. Uważany jednak za ojca impresjonistów, nigdy nie wystawiał swoich prac na wystawach. Pochodził z zamożnej rodziny mieszczańskiej, stąd ze strony rodziców był naciskany na edukację w kierunku prawniczym.
Młody Manet nie miał jednak zacięcia do nauki, choć uczył się w bardzo dobrych szkołach. Z czasem rodzice porzucili marzenia o prawniczej karierze syna i dali mu wolną rękę w wyborze drogi zawodowej. To skłoniło Maneta do poszukiwań. Rozpoczął od aplikacji do Szkoły Morskiej, jednak i tu bez powodzenia. Kolejne próby, rejsy dla kandydatów na marynarzy utwierdziły go tylko w przekonaniu, że jedyną odpowiednią dla niego drogą będzie malarstwo. Tak też się stało i Manet w wieku osiemnastu lat, w 1850 roku rozpoczął naukę malarstwa pod okiem Thomasa Couture’a. Później poziom malarski, jaki osiągnął i prezentował umożliwił mu zaistnienie w artystycznym światku Paryża. Poznawał innych malarzy impresjonistów, m. in.: Moneta, Degasa, Cézanne’a, zawiązywał przyjaźnie.
Manet nie był jednak artystą idącym na kompromisy. Jego prace budziły różne emocje. Jego malarstwo impresjonistyczne było niekonwencjonalne, odważne i kontrowersyjne. Jego kariera rozpoczęła się od obrazu Pijący absynt z 1959 roku. Największy rozgłos zyskał jednak w 1863 roku dzięki oryginalnemu obrazowi Śniadanie na trawie. Inspiracją były tu z pewnością prace Tycjana. Manet pozwolił sobie na dość ryzykowny zabieg. Stworzył obraz lasu, w nim dwóch elegancko ubranych mężczyzn i towarzysząca im naga kobieta.
Kolejne obrazy jeszcze bardziej podsycały atmosferę napięcia wokół nazwiska malarza. Osławiona już Olimpia z 1963 roku była również przyczyną skandalu i nieustających komentarzy. Głównie dlatego, że Manet pokazał ją nagą, wyzywająco patrzącą na odbiorcę. Fakt, że Olimpia to sportretowana prostytutka, ubrana zaledwie w biżuterię jeszcze bardzie zaostrzył opinię o malarzu.
Manet zdecydowanie odrzucał wszystkie konwencje, daleki był od malarstwa akademickiego, ale choć jego prace szokowały, on sam nigdy nie miał na celu wywoływania skandali. Do najważniejszych dzieł Maneta z pewnością zaliczyć można obrazy: Martwa natura z melonem i brzoskwiniami, Śniadanie w pracowni, W łodzi, Argenteuil, Nana, Dom w Rueil.